Az OpenAI szemet vetett a Chrome-ra – AI-központú böngészőt terveznek?
Elkezdődött a Google elleni versenyjogi per következő szakasza az Egyesült Államokban, ahol most a piac helyreállításán van a hangsúly. A bíróság korábban kimondta, hogy a vállalat monopolhelyzetben van az online keresés piacán, most pedig az Igazságügyi Minisztérium (DOJ) különféle szankciókat javasol a verseny újraindítása érdekében. Az egyik legkomolyabb elképzelés: a Google-t arra köteleznék, hogy adja el a Chrome böngészőt.
De ki lenne a vevő? Az OpenAI egyik vezetője szerint ők komolyan érdeklődnek.
Nick Turley, a ChatGPT termékfelelőse tanúként jelent meg a per második napján. Bár elsősorban nem a Chrome-ról volt szó, az is kiderült, hogy az OpenAI érdemben egyeztetett a Google-lel annak keresési API-járól, hogy több partnerrel együttműködve jobb terméket kínálhassanak. A Google ezt visszautasította, mondván: a megállapodás veszélyeztetné piacvezető szerepét.
A DOJ szerint a Chrome kulcsszerepet játszik a Google versenyellenes gyakorlatában, és a böngésző eladása újra versenyt hozhatna a piacra. Bár a bíróság még nem döntött, Turley jelezte: ha a Chrome eladásra kerülne, az OpenAI szívesen beszállna a licitbe. „Igen, érdekelne minket – ahogy sok más szereplőt is” – mondta.
Nem meglepő: a Chrome jelenleg közel 4 milliárd felhasználóval bír és 67%-os piaci részesedése van. Az OpenAI korábban már gondolkodott saját böngésző fejlesztésén, és ehhez több korábbi Google-fejlesztőt is leigazolt, akik a Chrome megszületésében is közreműködtek.
Ha a vállalat kezébe kerülne a Chrome, gyakorlatilag biztosra vehető, hogy a böngészőben szorosan integrálva jelenne meg a ChatGPT, és egy új, „AI-első” élményt kínálna a felhasználóknak. A böngészőn keresztül érkező felhasználói adatok ráadásul óriási értéket képviselnének az OpenAI számára az AI-modellek továbbfejlesztésében.
Érdekes módon kevesebb szó esik arról, hogy a Chrome esetleg különálló vállalatként folytathatná – a Google szerint erre nem lenne képes. A DOJ viszont másként látja, és ha a Google-nek valóban el kell adnia a böngészőt, az OpenAI kész lehet a vásárlásra – és vele együtt egy új korszak elindítására a böngészés világában. – írja az Ars Technica.
Kép forrása: Gizbot