A Google „alternatíváját” kínáló keresőeszközök túlnyomó többsége a Google, a Bing vagy a Yandex – a három nagy, hatalmas globális indexeket fenntartó – keresőmotorjait használja. Évente több mint egymilliárd dollárnyi üzletről van szó.
A Bing széles körben kínálja szolgáltatásait, leginkább a DuckDuckGo számára, de a hirdetéseken alapuló bevételi modellje és adatvédelmi sajátosságai a múltban némi súrlódást okoztak. Mielőtt cége képes volt blokkolni a Microsoft saját nyomkövető szkriptjeinek nagyobb részét, a DuckDuckGo vezérigazgatója és alapítója, Gabriel Weinberg egy Reddit-válaszban elmagyarázta, hogy az olyan cégek, mint az övé, miért nem mennek a teljes barkácsútra:
” A hagyományos linkjeink és képeink nagy részét a Bingtől szerezzük be privát forrásként … Valójában csak két cég (a Google és a Microsoft) rendelkezik kiváló minőségű, globális, webes linkindexszel (mert azt hiszem, ez évente több mint egymilliárd dollárba kerül), és így szó szerint minden más globális keresőmotornak valamelyikükkel vagy mindkettőjükkel kell együttműködnie ahhoz, hogy mainstream keresőterméket nyújtson. Ugyanez igaz a térképekre is: csak a legnagyobb cégek engedhetik meg maguknak, hogy műholdakat bocsássanak fel, és autókat küldjenek, hogy StreetView -képeket készítsenek minden környékről.”
A Bing pénzt hoz a Microsoftnak, ha profitot még nem is mindig. A Microsoftnak érdeke, hogy a keresőindexét feltöltve és az API-t nyitva tartsa, még akkor is, ha szinte teljes mértékben a Bing saját MI-chatbot verziójára koncentrál. Ha azonban a Microsoft úgy döntene, hogy visszavonja az API-hozzáférést, vagy az megbízhatatlanná válna, a Google alapértelmezett pozíciója még erősebbé válna. Mi közül választhatnának akkor a nem konformisták?
A Yandex, mivel oroszországi székhelyű, jelenleg kevés ember számára biztosít alternatívát.
A Google és a Bing mögött
Rohan „Seirdy” Kumar munkája nélkül sokkal nehezebb lenne tudni, mi létezik a „GBY”-n (Google, Bing, Yandex hármason) túl, és hogyan működik mindez. Kumar három éve frissíti a saját indexeikkel rendelkező keresőmotorok erősen kommentált listáját. A lista 7000 szóból áll, de csak egy része foglalkozik az általános indexelést kínáló motorokkal, angol nyelven (itt olvasható Kumar értékelési módszertana).
A „Mojeek” és a „Stract” Kumar két kedvence. A „Right Dao” „nagyon gyors, jó eredményekkel” rendelkezik, részben azért, mert a lánctalpas a Wikipédiából indul ki. A „Yep” messzebbre nyúl, és olyan találatokat mutat, amelyek a lekérdezéshez kapcsolódó oldalakra és visszacsatolnak, és azt is ígéri, hogy a hirdetési bevételeket megosztja az alkotókkal. Mindegyikük ígéretes, de az az érzésünk, hogy inkább egy második autóról, vagy egy harmadik kerékpárról van szó, mintsem elsődleges közlekedési eszközről.
Kumar posztjának más részeiben sokkal kisebb hatókörű motorok találhatók, mint például a vitákat kirobbantó „Brave”, illetve néhány olyan, amely vagy tovább értékesíti a GBY -alálatokat, vagy társított linkeket tömköd bele. Kumar szerint „a legérdekesebb bejegyzés”, a „Kagi”.
A Kagi egy fiókot igényel, és a saját indexét, a Teclist-et használja a Google, Bing, Yandex, Mojeek és mások, köztük, nevezetesen, a Brave mellett. A Kagi alapítójának határozott véleménye van a keresés MI-alapú jövőjéről és a káros keresésekre való reagálásról olyan módon, amely nem „skálázható”. Érdemes megjegyezni, hogy a Kagi is szenved, ha a GBY triumvirátus korlátozza.
Valami más is a keresésen kívül?
Sok nem GBY keresőmotor a Common Crawl-ra támaszkodik, ami egy nyilvános forrás, amely 17 év alatt több mint 250 milliárd weboldalt tartalmaz, és havonta több milliárd oldallal bővül. Bizonyos szempontból minden szükséges információ ott van; a Common Crawl alapvető része számos nagy nyelvi modell MI képzésének. Más, pontosabb módon az igazi munka annak kitalálása, hogyan lehet ezeket az eredményeket úgy rendszerezni, rangsorolni és bemutatni, hogy a felhasználóknak tetszenek, és valahogyan pénzt is hozzon.
A Crawlnál messzebbre jutni hatalmas pénzösszegekbe és infrastruktúrába kerül, ahogyan azt a DuckDuckGo és a Kagi alapítói is tanúsíthatják. A Google-nek hirdetéseket kell eladnia, és van egy böngészője, androidos telefonjai és számos olyan csomagolt szolgáltatása, amelyek hasznot húznak a motorjából. A Microsoftnak is vannak reklámjai, de van egy böngészője és egy operációs rendszere is, amelybe a Binget csomagolhatja. Hogyan engedheti meg magának bárki más, hogy keresési eredményeket kínáljon anélkül, hogy részben erre a kettőre (és néha a Yandexre) támaszkodna?
Ennek a kérdésnek a megválaszolása segített megérteni, miért van annyi energia a mesterséges intelligencia mögött, vagy legalábbis egy valódi keresőasszisztens plátói eszménye mögött, amely a tipikus GBY-ajánlatokon túlmutat. Manapság, ha nem vagyunk elégedettek a webes keresés eredményeivel, a Redditen megnézhetjük a rajongók véleményét. Azonban a Reddit bejegyzései már bekerülnek a ChatGPT-be, a Google-be, valamint más MI-konszernekhez is eljutnak.
A különböző GBY-forrású motorok eredményei nagyon különbözőek és lenyűgözőek, de még mindig elsősorban két vagy három forrásból származnak. Aki valóban alternatívát szeretne, az tartson néhány különböző keresőmotort, fórumot és egyéb forrást a könyvjelzőben. Ásson mélyebbre a könyvtárakban, a nem indexelt adatbázisokban. A legegyszerűbb válaszok egy ideig talán a GBY-hálózatokban vannak elzárva, de nem minden válasz.
Forrás: itbusiness.hu
Kép forrása: chromeunboxed.com