5000 Szolnok, Muskátli u. 2/A

A Google az XR-szemüvegekre fókuszál?

A májusi IO fejlesztői konferenciáján a jelenlévők felkapták a fejüket a Google „Project Astra” demója során: egy valós idejű MI- asszisztenst mutatott be, amely képes látni és érzékelni a körülötte lévő világot. Egy ponton a felhasználó az Astra okostelefonon keresztül történő használatáról átváltott egy kiterjesztett valóság (Extended Reality, XR-) szemüvegre.

Az előadás némi spekulációra adott okot, miszerint a Google talán feltámasztja az „Iris” elnevezésű okosszemüveget, amelyet a Business Insider jelentése szerint tavaly leállítottak. Mint kiderült, csupán egy koncepcióról volt szó, amely az érdeklődést felcsigázva bemutatta, hogy a Google mesterséges intelligenciája mire képes egy szemüvegszerű eszközben.

A vállalat számára az MI-robbanás érkezése tökéletesen időzített az XR – a virtuális-, a kiterjesztett-, és a kevert valóság egyvelegének – újjáélesztéséhez. A Google házon belül konszolidálja erőfeszítéseit a gyorsabban haladás érdekében, remélve, hogy partnerséget kezdeményezhet a fejre helyezhető eszközök piacán, ugyanakkor meg kell győznie az ügyfeleket, partnereket és alkalmazottakat arról, hogy készen áll a megvalósításra. A Google társalapítója, Sergey Brin a szemüveget a mesterséges intelligencia „gyilkos alkalmazásának” nevezte.

Eközben a Google és a Samsung összefogott egy olyan headset létrehozására, amely a Google új szoftverével fog működni, de a vezetők, attól tartva, hogy az eszköz még nem elég jó ahhoz, hogy elkápráztassa a felhasználókat, a megjelentést a jövő év első negyedévére halasztották. A technológiai óriások most kiterjesztett valóság (AR) platformokat építenek, miközben ügyfeleket csábítanak hozzá.

Konszolidálás és fluktuáció

Áprilisban a Google összevonta a készülékek és az Android csoportjait: az AR és VR csapatainak nagy részét Shahram Izadi, a Microsoft korábbi HoloLens igazgatója alá rendelte, aki 2017 foglalkozik a Google AR és XR erőfeszítéseivel. A múlt hónapban a Google további módosításokat végzett a szervezeti ábrán, hogy az eszközök és az Android-csoport több csapatát közelebb hozza egymáshoz. Értesülések szerint mindez magában foglalta egy új, optikai AR-technológiát fejlesztő csapat összevonását az Android XR-en dolgozó csoportokkal. Hugo Swart, aki korábban a Qualcomm XR-ért felelős vezetője volt, áprilisban csatlakozott a Google AR-csoportjához, hogy az ökoszisztéma-stratégiát és a partnerkapcsolatokat vezesse.

Ugyanakkor a Google-nél továbbra is folyamatosak a távozások az elbocsátások és a vezetőség átrendezései nyomán. Jeffrey Margolis, a Google egyik vezető AR-architektje, aki korábban a Microsoftnak segített a HoloLens headsetek megalkotásában, a múlt hónapban távozott a cégtől a Metához, hogy a jövőbeni AR-szemüvegeken dolgozzon – állítja a lépésről közvetlenül tudó személy.

Állítólag több Google-alkalmazott is átigazolt a Metához az elmúlt hónapokban, a vállalat folyamatos átszervezése miatt.

A Google XR temetője

Több mint egy évtized telt el a Google Glass megjelenése óta. A készüléket, amely rosszul fogyott és ami miatt a vállalat nevetség tárgyává vált, a Szilícium-völgyi önhittség szimbólumaként tartják számon. Miután kiheverte a sokkot, a Google Daydream néven egy sokkal magával ragadóbb virtuális valóság headsetet mutatott be, és megnyitotta a szoftvert a partnerek előtt, hogy azok fejleszthessenek rá. Ez ismét nem talált visszhangra a fogyasztók körében, így a kezdeményezés lassan elhalt.

Később a vállalat elkezdett dolgozni a Project Irisen, a Google Glass újjászületésén, amely inkább egy hagyományos szemüvegre hasonlított, és olyan feladatokat látott el, mint a valós idejű fordítás. Azonban a vállalat tavaly jegelte az Irist, mivel nem volt meggyőződve arról, hogy a rendelkezésre álló technológia megfelelő. Mindez persze frusztrációt okozott a Google alkalmazottjai között, akik látták, hogy a rivális cégek jelentős előnyt szereztek.

Miközben a Google a kiforratlan utat járta, az Apple a Vision Pro-val haladt előre, míg a Meta több virtuális valóság eszközt és Ray-Ban szemüvegeket dobott piacra, amelyek videót rögzítenek és hangot játszanak le.

Saját eszköz és kifejlesztett AR-szoftver nélkül a Google most a hátsó sorban találja magát. A vállalat az Android XR értékesítésétől reméli, hogy az MI megjelenése segíthet számára újra a piacra lépni. A terület iránti következetlen lépései azonban megnehezítheti a partnerek meggyőzését arról, hogy a Google-lel együtt építsenek saját szoftvert ahelyett, hogy a sajátjukat választanák.

Forrás: itbusiness.hu

Kép forrása: immersive-technology.com